Dieta mediteraneană - 2500 de ani de stil de viață sănătos

De ce este întotdeauna dieta mediteraneană deliciul unei vacanțe de vis? Savuroasă, exotică și surprinzătoare - această dietă reunește tradițiile culinare ale celor 21 de țări mediteraneene, cu foarte mici diferențe imperceptibile, de la țară la țară.

Ceea ce impresionează cu adevărat în acest spațiu este sănătatea fizică, mentală și spirituală până la vârste înaintate.

Pare o dietă simplă și banală. Alcătuită din legume, fructe, leguminoase (fasole, năut, linte), brânzeturi, iaurt, nuci, miere, măsline și ulei de măsline, pește, carne și vin.

Care e totuși secretul acestei bucătării pe cât de simple pe atât de sănătoase?

 

Secretele alimentației  mediteraneene

Fiecare aliment constituie obiectul unor ample cercetări științifice, pentru a identifica substanțele miraculoase cu impact asupra sănătății.

S-a constatat că această dietă este bogată într-o serie de alimente cu proprietăți benefice asupra sănătății.

 

Grăsimi de bună calitate

Grăsimile găsite în măsline, uleiul de măsline și pești nu perturbă metabolismul lipidic, nu cresc trigliceridele și colesterolul și nu afectează integritatea vaselor sanguine.

 

Uleiul de măsline

În uleiul de măsline au fost identificate substanțe antioxidante care:

  • au un puternic efect antiinflamator (oleuropein, oleocantol)
  • reduc inflamația cronică ce determină apariția bolilor precum cancerul, artrita, HTA, diabet, boli cardiovasculare etc.
  • cresc rezistența pielii la acțiunea UV, scăzând riscul de cancer de piele

 

Vinul în cantități moderate

În vin a fost identificat resveratrolul, antioxidant cu puternică acțiune antitumorală și valoros protector cardiovascular.

 

Echilibru, moderație - nu ingrediente minune

Plecând de la efectele pozitive ale acestor substanțe, s-a încercat instituirea unei terapii cu ulei de măsline și resveratrol. Scopul era să se prevină îmbolnăvirea sau să stopeze evoluția unor boli – diabet, arterioscleroza, boala Alzheimer, boala Parkinson, și altele. Din păcate rezultatele au fost dezamăgitoare.

De ce? Pentru că dieta mediteraneeană nu este o dietă în sensul strict al cuvântului. Populațiile din bazinul mediteraneean nu sunt restricționate de anumite reguli de alimentație și nici nu au obsesia de a-și menține sănătatea printr-o alimentație strictă. De exemplu, există studii care confirmă că în Italia femeile cu vârste între 35-65 de ani preferă o alimentație sănătoasă, nefiind adeptele unor diete drastice, restrictive.

Dieta mediteraneeană este un stil de viață sănătos, o modalitate de a trăi. Din această dietă lipsesc cu desăvârșire alimentele procesate industrial și alimentele tip fast food. Grăsimile saturate din carne și produsele din carne lipsesc sau sunt consumate rar și în cantități mici.

 

Moderația pe farfurii

Caracteristica dietei mediteraneene o constituie așadar MODERAȚIA. Totul este consumat cu cumpătare:

  • peștele de 2-3 ori pe săptămână
  • carne de pasăre o dată pe săptămână
  • carnea roșie foarte rar
  • vinul în cantități mici
  • uleiul de măsline nelipsit
  • dulciuri doar la ocazii speciale

Valoarea acestei diete a fost reconfirmată de cei care au renunțat la ea în favoarea alimentelor tip fast food și a băuturilor carbogazoase. În scurt timp, la acești indivizi, a apărut diabetul, HTA, boli cardiovasculare, creșterea colesterolului și a trigliceridelor, din păcate mai ales la cei de vârste tinere.

 

Cultul pentru tihnă și liniștea meselor de familie

O altă caracteristică a dietei mediteraneene este Cultul pentru tihnă și liniștea meselor de familie, alături de cei dragi. Calmul și relaxarea acestor mese sunt neprețuite, pregătind organismul pentru o digestie sănătoasă și o asimilare optimă a substanțelor nutritive.

Mâncărurile sunt simple, pregătite termic prin coacere, fierbere sau frigere, multe legume sunt consumate crude sau foarte puțin preparate termic.

Mirodeniile sunt folosite în mod curent pentru aromatizare, ele având proprietatea de a reduce necesarul de sare. Toate aceste mirodenii conțin substanțe cu rol terapeutic (curcuma cu rol antiinflamator sau scorțișoara cu rol fungicid, bactericid și antiparazitar).

 

Un model de viață cumpătată și echilibrată

Un model de cum ar trebui să trăim pentru a preîntâmpina apariția bolii, a suferinței, a deznădejdii. Chiar și atunci când ne îmbolnăvim, dacă am adopta un stil de viața echilibrat și înțelept, am stopa mult din evoluția bolii, am preîntâmpina apariția complicațiilor.

Pentru virtuțile nutriționale ale acestei diete, dar mai ales pentru beneficiile asupra sănătății, a fost inclusă în patrimoniul cultural al umanității, imaterial, UNESCO, în anul 2013.

Nu întâmplător, arta de a trăi în stil mediteraneean coincide cu istoria de 2500 de ani a uleiului de măsline. Parte integrantă, și mai ales fundație a acestei diete, uleiul de măsline rămâne și astăzi elementul esențial prin proprietățile nutritive și calitățile  sale terapeutice excelente.